Cerita Rezeki


 


Assalamualaikum,
Saya doakan semoga sahabat semua berada di dalam keadaan bahagia dan sentiasa diberikan keberkatan yang berkelimpahan. Alhamdulillah dengan izin ALLAH tergerak hati untuk berkongsi sedikit perkongsian hari ini tentang mengapa ramai dikalangan sahabat hari ini yang mengalami masalah kewangan ( rezeki). Punca utama ialah tidak memahami konsep asas rezeki.

Bila kita bercerita tentang rezeki sudah pasti ianya termasuk duit, kesihatan, boleh bernafas dan lain-lain lagi. Namun sudah pastinya fokus ramai diantara kita ialah duit.

Tentu kita pernah dengar atau terbaca di mana-mana. Bila kita kejar dunia, dunia akan lari dan apabila kita mengejar akhirat dunia akan mengikuti kita.

Adakah kita terfikir kenapa kita sukar untuk mendapatkan duit ? Kerana duit itu adalah sesuatu yang berada di dunia ini. Jadi jika kita kata perlu kejar duit untuk hidup kaya atau bahagia ianya adalah satu konsep yang salah dan berlawanan dengan konsep kehidupan yang sebenar. Mungkin benar kita akan dapat duit tersebut tetapi kita pasti kepenatan kerana kita pasti akan kehilangan sesuatu yang lain. Atau mungkin kita sudah perolehi duit tersebut namun akhirnya hilang dan hanya bersama kita untuk seketika.

Kita andaikan duit itu umpama rama-rama. Selama ini kita diajar untuk kita menangkap rama-rama tersebut kita perlu menyediakan jaring, dan seterusnya kita perlu mengejar rama-rama tersebut. Kebarangkalian hasil yang diperolehi ialah pertama, kita gagal untuk mendapatkan rama-rama tersebut dan kedua, kita dapat menangkap rama-rama tersebut tetapi mungkin rama-rama tersebut akan terbang semula apabila dapat melepaskan diri dari jaring.

Tetapi bagaimana sekiranya kita menggunakan konsep yang berbeza. Kita sediakan sebuah taman yang penuh dengan bunga, sudah pasti rama-rama tersebut akan datang ke taman yang kita bina malah rasanya bukan sekadar seekor tetapi mungkin ianya mengundang lebih banyak rama-rama lagi.

Begitu juga dengan konsep rezeki, taman yang kita maksudkan itu ialah hati atau jiwa kita. Sekiranya hati kita positif , tenang dan bahagia rezeki itu sendiri yang akan datang kepada kita. Yang menjadi penghalang ialah kita memiliki hati yang tidak bahagia, penuh dengan kemarahan, kekecewaan dan sentiasa berfikiran yang negatif.

Jadi sentiasa berusaha untuk untuk menjaga hati supaya memiliki kebahagiaan dan kekayaan yang diinginkan. Seperti firman ALLAH

Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagiamu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak akan menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan. (QS. Al-Qashash: 77)