Rezeki yang bermanfaat


 

 

 

Rezeki  itu datang kepada kita sesuai dengan kemampuan kita untuk menguruskannya. Semakin baik kita menguruskannya , semakin mudah rezeki itu datang menghampiri kita.

Datangnya rezeki itu juga bergantung  bagaimana kita memanfaatkannya.

kebermanfaatan rezeki pula  ianya bergantung bagaimana cara kita mensyukurinya…

kalau rezeki yang datang itu tidak sesuai dengan ketentuannya dan bukan hak kita yang sepatutnya, nilai manfaat dari rezeki itu menjadi sangat rendah.

Mungkin rezeki itu hanya singgah sebentar dan akhirnya hilang menjauhi kita.

Mungkin ada kenikmatan rezeki  dari sisi yang lainnya yang akan berkurang.

Jika hidup tidak tenang dan selalu gelisah, periksalah rezeki yang kita perolehi , apakah rezeki itu benar-benar hak kita sepenuhnya?

Jika anak-anak kita sakit, nakal, dan suka membantah, periksalah rezeki  yang kita dapatkan, apakah cara kita mendidik dan menafkahinya sudah benar?

periksalah kebermanfaatan rezeki yang kita perolehi, adakah ianya berkat dan memberi manfaat kepada kita dan orang sekeliling. 

Rezeki adalah energi, sekiranya ia diperolehi dengan cara yang positif ianya memberikan hasil yang positif kepada diri dan kehidupan kita. 

Begitu juga sebaliknya, jika ianya datang dari usaha- usaha yang tidak baik ianya akan memberi kesan kepada kehidupan dan keturunan kita seterusnya. Jadi pilihlah usaha yang baik untuk mendapatkan rezeki yang terbaik.